همه چپ چپ نگاهمان می کنند. مرا که زیر گنبد یک مسجد می خوانم و تو را که نشسته ای و نگاهم می کنی. با موهای زردت معلوم است که خارجی هستی. گنبد مسجد شاه اصفهان بهترین جایی ست که صدای آدم می تواند در آن آرام بگیرد. تنها جایی که احساس می کنی صدایت هدر نرفته است. همه چیز همان لحظه اتفاق می افتد. کلماتی که به هیچ زبانی نیستند، و خودم هم معنی شان را نمی دانم. نت هایی که نمی دانم متعلق به چه گامی هستند. اصلاً وجود دارند یا نه. تو ممکن است فکر کنی فارسی می خوانم. تمام که می شود بلند می شوی و بغلت می کنم، چون می ترسم به زمین بیفتم. یک خارجی که همان نزدیکی هاست دست می زند و تو به نروژی چیزهایی می گویی که نمی فهمم. ولی شوق کلماتت را حس می کنم. آن خارجی نروژی نیست.

در میدان نقش جهان که راه می رویم تا برسیم به عالی قاپو تند تند یک چیزهایی می گویی، یک چیزهایی می پرسی و انتظار داری که جواب بدهم. این را از جملات کوتاه بالارونده ات می فهمم. پاک یادت رفته است که من زبان تو را نمی فهمم. از خودم خجالت می کشم. و از زبانم. زبان مادری ام. من با این زبان به دنیا آمده ام.

داخل عالی قاپو یک راهرو است که حالتی گنبدی شکل دارد. اگر دو نفر در دو گوشه ی مخالف آن بایستند صدای یکدیگر را از بالاسر می شنوند. در حالی که ممکن است کسی که در وسط ایستاده هیچ صدایی نشنود.نمی دانم چه طور این را به تو توضیح بدهم. سال ها را به زور با انگشت می توانم ولی... تو را می برم یک گوش و اشاره می کنم که همان جا بایستی. می روم در گوشه ی دیگر، رو به کنج می ایستم و حرف هایم را زمزمه می کنم. حرفهایی که هیچ وقت نمی فهمی. به فارسی. چه قدر خوش حالم.

 

نظرات 23 + ارسال نظر
Maral چهارشنبه 13 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 03:17 ق.ظ http://www.wildflowerinstarlitheaven.blogspot.com

khosh be hale saghfe masjed

گلی چهارشنبه 13 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 10:44 ق.ظ

صدایت آسمانیست !

مارال چهارشنبه 13 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:49 ب.ظ

دوست داشتم

کامیگولا شنبه 16 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:30 ب.ظ

بابک نشسته روبروی من و از من میخواهد که شعر وارطان شاملو را برایش تشریح کنم . و اینکه چرا وارطان شده نازلی و یا برعکس. من از او خواهش می کنم به زبان مادری اش صحبت کنیم تا شاید مادر وایکینگش هم متوجه بشود که تا همین چند سال پیش هنوز در ایران آدم وجود داشته است . پسرم قبول نمی کند و به زبان اسونسکا (سوئدی ) به مادرش می گوید :
- بالاخره مجبور میشی زبون ما رو بفهمی!
و او با تمسخر می گوید :
- آره و بعدش روش پخت قورمه سبزی و کله پاچه و فسنجون رو از روی کتاب مستطاب آشپزی دریا بندری می خونم و براتون غذای ایرانی می پزم و شما هم هر شب رفیقاتونو جمع می کنید اینجا و من کلفت شما می شم و بعدش همه با هم میریم ایران و بعد شما را میگیرن و من می آم زندان ملاقات تون و بعد اعدامتون می کنن و من میشم مادر و همسر مبارزین مارکسیست و سوسیالیست و بعدش با کلی غم و غصه و بیماریهای مختلف زجر می کشم و اگه مشاعرمو از دست نداده باشم یه روز تو تنها یی خودم می میرم - درست مثل همینجا - . چه کاریه؟ این همه سختی بکشم و آخرش هم تو تنهایی بمیرم واسه اینکه مادر دو تا قهرمان زرتکی بشم .بذار فعلن بابات پاسپورت ایرانیشو بگیره و سنگ قبر شاملو رو هم درست کنن. تا اونوقت من هم حتمن به زبون شما رمان می نویسم.
بابک به سبیلهای زرد و سیاه من نگاهی می اندازد و صورتم را می بوسد. و اشکهایی که فرو می خورم با گرمای نگاهش بخار می شود . ...
به بابک می گویم :
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم - موجیم که آسودگی ما عدم ماست. عزیز من انگار وارطان همون نازلی بوده که با مرگ نحس پنجه در پنجه انداخته تا ما بهار رو ببینیم . راستی به نظرت به بهار امسال ایران میرسیم؟

کامیگولا شنبه 16 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:35 ب.ظ

دارم فکر می کنم دلی باید دو سال و ده ماه زیر آن گنبد کبود باشد و عذاب بکشد و نه صدای او به ما برسد و نه صدای ما به او . کاش بشود کاری کرد ................

کامیگولا سه‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:53 ق.ظ

دارم فکر میکنم که خوبی اینکه توی تو خالی یک وبلاگ کامنتی انفعالی ایجاد کردم که کاملن انتزاعی شده :
می نویسم - همه فکر می کنند برای تو نوشته ام - کسی کامنتی برای کامنتها نمی گذارد - من فکر می کنم برای بقیه می نویسم - بقیه فکر می کنند برای تو می نویسم - و در بعدی دیگر از واقعیت برای هیچ کس در تو خالی می نویسم. چقدر لذتبخش و در عین حال تلخ است.
++++++++++++++++++++++++++++
باید کوله بارمو بردارم و دیگه برم آرژانتین یا شاید اسپانیا.
بابک مریضه!
من مریضم - کرم دارم انگاری! -
مریضی بابکم باید دکتر تشخیص بده!
مورچه های مغزم سرما خوردن یه عالمه آفتاب احتیاج دارن!
بوته های قلبم تشنه ن یه دریا بارون احتیاج دارن!
حلزونهای گوشم خوابن یه ساعت کنسرت (حداقل!) احتیاج دارن! اما ظاهرن مجوز برگزاری کنسرت لغو شده و حلزونها باید فعلن لالا بکنن.
آی حلزونها لالا لالا ! غورباقه رفته توی آشغالا !
سپورا رفتن روی صندلی مرشدا گفتن همه تون لا لا !

ــ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

دیگه باید یواش یواش موسیقی های خوب را به یاد آورد. چون شنیدن و اجراشون ظاهرن مم نو عه!

Maral چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 03:17 ق.ظ

la la la la laa, makaani lalaaaa, bekhaab lalaaaa...
kochoolooo lalaaa.....

Karma جمعه 29 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:43 ب.ظ

tasadofan in matlab male shoma nist? http://noomniteg.blogfa.com/

مانا شنبه 30 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:33 ب.ظ http://noomniteg.blogfa.com

سلام آقای ماکان
من از شما معذرت خواهی می کنم
من باید مطالب شما رو با ذکر منبع و عنوان اصلی اون می ذاشتم
امید وارم عذر خواهی منو بپذیرین .

Maral دوشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:57 ق.ظ

dige dooset nadaram makan

مهیار ( اون یکی مهیار) یکشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:37 ق.ظ

اینو خیلی دوست داشتم!

آروین جمعه 9 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:36 ب.ظ

دوستت دارم ماکان ماکان ماکان : و تمام نوشته هایت قلبم را میفشارد ماکان ماکان ماکان : میخواهم به تو بیاموزانم چگونه بهتر نوشتن را : روانتر از آغاز سخن میگویی : سکته لغاتت کمی مطلب را در هم میکند و به یاد میآورم اولین باری را که به نوشته های دلپذیرت خو کردم و تنها آمدن و دیدن کلماتت مرا به وجد میآورد. شیوه جدید نوشتاریت را به من بسپار : عزیزم عزیز مهربانم.دلم چقدر برایت تنگست.

leila دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:46 ق.ظ http://www.lilianopainting.persianblog.ir/

سلام :)
کلی خوشحال شدم تو کامنتام اسمتو دیدم .همیشه نفر سوم بودی از زبون مارتین میشنیدم ازت .
حد اقل ۵۰ بار من رفتم تو اون مسجد . یه موقع هایی از صبح تا عصر . باورت میشه یه بار ۳ شبانه روز من اون تو بودم ؟! تو اون شبستانا خوابیدم ...
یه تیکه ی جدا از زمینه .
کاش میشد توش مُرد ..

دی دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:09 ب.ظ

سلام ُخب خسته شدم از بس اینجا رو چک کردم و چیزی ننوشتی استاد ماکان

[ بدون نام ] جمعه 16 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:47 ق.ظ

dige hichi neminevise ?

دی دوشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:06 ب.ظ

خیلی بی معرفتی استاد ماکان میدونی چند وقته ننوشتی..خب هی صبر کردم و صبر کردم....گیریم که یک نفر باشد که یکی از معدود دلخوشی هایش خواندن نوشته های بلاگ خالیه تو باشد ازش دریغ می کنی استاد؟........................................................................................................................................................................................................

دی دوشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:12 ب.ظ

اصلا گیریم که تو همون آخرین برگ پاییز باشی برای یک نفر..اصلا گیرم که تو نقاش باشی ..کی اون برگ رو می کشی؟ ....دارم چرند می نویسم می دونم این از استیصاله....

دی دوشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:15 ب.ظ

راستی اینها که گفتم اهمیت ندارند ؟ نه؟ مثل تمام چیزهایبی اهمیت دنیا...اهمیتی نداره استاد ماکان ؟ یه جوابی بده؟

دی سه‌شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 07:05 ب.ظ

رفتم تمام آرشیو خوندم....بعد به تاریخ ها که نگاه کردم دیدم یعنی من سه ساله دارم این بلاگو می خونم؟....یعنی سه سال به این زودی گذشت؟...بعد داشتم می دیدم که چقدر نویسنده بزرگ شده ..یعنی نوشته های آخر فکر شده تره انگار..احساسات خام کمتره....یعنی عوض شده اینقدر؟..بعد رفتم نوشته های خودم رو خوندم...دیدم که چقدر تو این مدت عوض شدم...چقدر حافظه ی فراموشکار به کاره ادم می آد؟ نه؟ یادمه اولین بار که یکی بهم این لینکو داد واومدم اینجا خوندم خوشم اومد ولی همون اول رفتم آرشیو بخونم ..از آذر۸۲ شروع کردم و اولین نوشته حالم رو گرفت..نه خود نوشته خشونتی که پشت اون نوشته بود...نمی خواستم فکر کنم که این همون ادمه که بقیه ی نوشته ها رو نوشته....اونو فراموش کردم و شروع کردم به خوندن.....می دونی استاد ماکان تموم این مدت دلم می خواست یکبار بپرسم که چرا؟ یعنیمی دونم شاید خیلی احمقانه بیاد به نظرت...ولی می خواستم بدونم که چی میشه که یکی اونوره تلفن با این خشونت حرف می زته؟ می دونم شاید خیلی چیز ها هست که از پشت کلمات اون نوشته نمی شه فهمید...تقصیر خودته استاد ماکان ..ننوشتی من رفتم نوشته های قبلی تو خوندم دوباره و دوباره تو اون نوشته ی لعنتی(لعنتی از این جهت که توش گیر کردم) ......خب ماکان اگه یه خواننده ی ناشناس حق نداره از نویسنده ی ناشناس این سوال ها رو بپرسه ...یا هر چیزه دیگه ..جواب نده و پاکش کن همه ی چرندیاتمو...

دی سه‌شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 07:35 ب.ظ

ماکان ...این دفعه هی کامنت گذاشتم و هر بار که نوشت بعد از تایید درج خواهد شد....من پشیمون می شم که اینا چی بود نوشتم چرا نوشتم.....حالا فکر می کنم چه اهمیتی داره.....

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:33 ق.ظ

vaghti neminevisi bishtar negaranam .

صدف جمعه 13 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:50 ق.ظ http://56kbits.blogspot.com

ماکان آپدیت کن!

Maral شنبه 28 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:05 ق.ظ

azat na omid shodam makan

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد